Rajd Dakar

Nie tylko rywalizacja – przykłady fair play w Rajdach Dakar

O zachowaniach fair play w Rajdzie Dakar opowiada Robert Szustkowski z R-Six Team. Dakar zaliczany jest do najbardziej prestiżowych imprez, które rozgrywane są w ekstremalnie trudnych warunkach. Zawodnicy mają tu do pokonania nawet kilkaset kilometrów dziennie – to ogromne wyzwanie fizyczne i psychiczne. Miejsce na podium to marzenie, ale już meta jest ogromnym osiągnięciem – niestety nie każdy ma szansę do niej dotrzeć.

– Piękne w Dakarze jest to, że mamy tu do czynienia nie tylko z emocjonującą rywalizacją, ale właśnie wyjątkowo liczne przykłady fair play zasługują na szczególny podziw i uznanie – podkreśla Robert Szustkowski.

Postawa fair play Polaków w 35 edycji Rajdu Dakar 2013

Postaw fair play w kolejnych edycjach Rajdu Dakar nie brakowało. Na szczególną uwagę zasługuje postawa, jaką wykazał się polski team ciężarówki MAN podczas Rajdu Dakar rozgrywanego w 2013 roku. Na trasie czwartego etapu 35 Rajdu Dakar prowadzącego z Nazca do Arequipy na jednej z wydm przewrócił się samochód ciężarowy prowadzony przez Marco Piana, Alaina Multinu i Norberta Canganiego. Na udzielenie pomocy ekipie francusko-włoskiej przy postawieniu Unimoga na koła polska załoga poświęciła 40 minut. Dzięki udzielonej pomocy epika francusko-włoska mogła kontynuować swój udział w zawodach. W tym samym Rajdzie polska ekipa wyciągała również prowadzone przez Dariusza Żyłę Mitsubishi Pajero, którym zawodnik zakopał się w piasku, tracąc sporo cennych minut w rywalizacji o wysokie pozycje. Dzięki postawie fair play polski team zyskał ogromny szacunek i uznanie nie tylko wśród samych uczestników, ale i widzów oraz organizatorów rajdu.

Postawa fair play Marka Dąbrowskiego w 35 edycji Rajdu Dakar 2013

Na ogromny podziw i uznanie zasługuje również postawa polskiego motocyklisty Marka Dąbrowskiego. Podczas jednego z etapów Rajdu uczestnicy nie mogli skorzystać z pomocy mechaników, a częściami mogli wymieniać się wyłącznie między sobą. Francuski motocyklista, Cyril Despres w trakcie jednego z wyścigów miał problem z podjazdem spowodowanym utratą piątego biegu. Wówczas z pomocą przyszedł mu Marek Dąbrowski, oferując swój silnik oraz pomoc przy wymianie. Wspólnie z Francuzem wymontowali i zmienili silniki, dzięki czemu zawodnik z Francji mógł kontynuować swoją jazdę, wygrywając ostatecznie tę edycję Rajdu.

Postawa fair play Adama Małysza w Dakarze 2016

Również postawa Adama Małysza w Rajdzie Dakar w 2016 roku zasługuje na uznanie. Polak w trakcie Rajdu pomógł Czechowi Martinowi Prokopowi, który ok. 20 kilometrów przed metą czwartego etapu Rajdu Dakar dachował. Bez pomocy Małysza Czech prawdopodobnie wycofałby się z Rajdu, jednak dzięki pomocy polsko-francuskiej ekipy mógł kontynuować swój wyścig. Adam Małysz nie odwrócił się od rywala w potrzebie, mimo że pomagając Czechowi stracił ponad 20 minut do lidera Rajdu i ostatecznie wraz z pilotem Xavierem Panserim zajął 53 miejsce. Za swoją cenną i bezinteresowną pomoc podczas Rajdu były skoczek narciarski otrzymał Nagrodę Fair Play.

Postawa fair play w Rajdzie Dakar 2019

Przykład postawy fair play pokazali również Rosjanie w tegorocznej edycji słynnego Rajdu Dakar. W Rajdzie rozgrywanym w Peru udział wzięły trzy załogi białoruskiego teamu MAZ-SPORTauto. Ostatecznie ekipy z Białorusi zajęły 11, 12 oraz 13 miejsce. Wyniki byłyby o wiele lepsze, gdyby nie wypadek podczas wyprzedzania ekipy Rosjan przez kierowcę jednej z ciężarówek MAZ – Białorusina Siarhieja Wiazowicza. Zawodnik podczas wyprzedzania na ostatniej prostej w odległości ok. 200 m przed metą stoczył się z wydmy. Auto czasowo nie było zdolne do dalsze jazdy, jednak na szczęście ekipa wyszła z niego cało. Postawę fair play pokazali Rosjanie, którzy zatrzymali swoją ciężarówkę i pomogli załodze z Białorusi opuścić pojazd. Na wydmę pomogły wjechać ekipie natomiast pozostałe dwie ekipy teamu MAZ.

Napisz komentarz