Rajd Dakar

Polacy na Dakarze

Rajd Dakar przez wielu uznawany jest za najtrudniejszy rajd świata. Przetrwać potrafią tu tylko najtwardsi – ale to nie wystarczy, by stanąć na podium. Trzeba wykazać się nie tylko doskonałymi umiejętnościami, ale również sporym szczęściem. Reprezentanci naszego kraju niejednokrotnie znaleźli się już na podium. Polacy zapisali się na kartach historii rajdu jednak nie tylko umiejętnościami, ale również postawą fair play.

Historia Polaków na Dakarze

Przez wiele lat Dakar był tylko marzeniem polskich kierowców – niestety kwestie finansowe nie pozwalały naszym rodakom na start. Pierwsze polskie flagi pojawiły się na rajdzie w 1987 roku – Polacy pojechali wówczas w dwóch zespołach ciężarówkami Jelcza. W 1988 roku w Dakarze stanęły już nie tylko polskie załogi Jelcza, ale również Stara. Poważniejsze starty Polaków w Rajdzie Dakar zaczęły się w 2001 roku, a dzięki ogromnemu wsparciu Orlenu sukcesy polskich drużyn stały się już namacalne. Największa polska ekipa wystartowała na Dakarze w 2012 roku – w jej skład wchodziło aż 21 osób. W ostatnim rajdzie (w 2019 roku) natomiast nasz kraj reprezentowało 11 zawodników.

Sukcesy Polaków na Dakarze

Z roku na rok Polacy coraz częściej zapisują się w historii Dakaru. Osiągają również coraz większe sukcesy. W 2015 roku Rafał Sonik zwyciężył w kategorii quadów. W tym samym roku Krzysztof Hołowczyc zajął 3 miejsce w klasyfikacji generalnej. W pamięci kibiców zapisał się również Kuba Przygoński, który zajął 6 miejsce w klasyfikacji motocykli w 2014 roku, Marek Dąbrowski, który zajął swoją Toyotą Hilux 7 miejsce, a także Dariusz Rodewald, który triumfował na podium w kategorii ciężarówek w 2012 i 2016 roku.

Polacy doceniani są na Dakarze za postawę Fair Play

Polacy zapisali się w historii Dakaru nie tylko wybitnymi osiągnięciami sportowymi, ale również duchem walki i postawą fair play. Przykładem może być motocyklista Marek Dąbrowski, który zyskał sympatię kibiców podczas Rajdu Dakar w 2013 roku, oddając Francuzowi Cyrilowi Despres swój silnik, by ten mógł zawalczyć o podium. W tej samej edycji rajdu załoga, w skład której wchodził Grzegorz Baran, Bartłomiej Boba i Robert Jachacy pomogła postawić na koła samochód ciężarowy francusko-włoskiej ekipy, tracąc przy tym aż 40 minut cennego czasu. Postawą fair play wykazał się również Adam Małysz, który wyciągnął z błota auto dwukrotnego triumfatora rajdu – Naniego Romy. Również Jakub Przygoński zapisał się w historii fair play Dakaru oddając Chilijczykowi Francisco Lopezowi swój jedyny zestaw kluczy, by ten mógł naprawić awarię swojego motocykla. Łukasz Kędzierski natomiast swoją postawą zyskał sympatię wielu kibiców, kiedy pomógł dwóm swoim rywalom, oddając im część swojej benzyny.

Ciemna strona Dakaru – Polacy wśród ofiar śmiertelnych

Niestety nie obyło się również bez ofiar śmiertelnych. Rajd Dakar ma także swoją ciemną stronę i pochłonął życia wielu zawodników – wśród nich był również jeden Polak. W 2015 roku podczas 3 etapu rajdu zmarł Michał Hernik – polski motocyklista. W tym samym roku zapalił się również samochód Adama Małysza – skoczek wraz z pilotem na szczęście zdążyli uciec z płonącego samochodu.

Napisz komentarz