Rajd Dakar

Ciekawostki związane z Rajdem Dakar

Rajd Dakar jest jedną z najbardziej prestiżowych imprez motoryzacyjnych organizowanych na świecie. Uczestniczą w nim najbardziej doświadczeni kierowcy i najlepsze maszyny. Rajd rozgrywany jest ekstremalnych warunkach, a zawodnicy ścigają się samochodami, motocyklami, ciężarówkami oraz quadami. Rajd Dakar ma długą historię bogatą w wiele ciekawych wydarzeń, o których warto pamiętać.

Historia rajdu Dakar

Okoliczności, w jakich zrodził się pomysł samego zorganizowania pierwszego rajdu Dakar są dość nietypowe. Wszystko rozpoczęło się w 1977 roku, kiedy to Francuz Thierry Sabine, biorąc udział w rajdzie Abidżan-Nicea, zagubił się na pustyni. Szukając właściwej trasy przez pustynne wydmy uznał, że będzie to idealne miejsce do rozegrania prestiżowego rajdu, w którym niemal każdy chętny mógłby sprawdzić swoje możliwości. Tym sposobem już 26 grudnia 1978 roku rozpoczął się pierwszy oficjalny rajd Dakar (dawniej rajd Paryż-Dakar).

Ostatni rajd ze startem w Paryżu

Rajd Dakar zaliczany jest do najtrudniejszych imprez na świecie. Od pierwszego rajdu, który odbył się w 1978 roku aż do 2001 roku uczestnicy rajdu Dakar zawody rozpoczynali startem z Paryża (z niewielkimi zmianami w latach 1995-1997 oraz 1999-2000). Ostatni rajd z Paryża do Dakaru zorganizowany został w 2001 roku. Również w tym roku pierwsze miejsce zajęła po raz pierwszy w historii zawodów kobieta – zawodniczka rajdowa pochodząca z Niemiec – Jutta Kleinschmidt.

Najdłuższy rajd w historii

Najdłuższy w historii rajd pod względem ilości kilometrów do pokonania odbył się w 1986 roku. Wówczas na trasie Paryż-Algier-Dakar uczestnicy musieli pokonać dystans niemal 15 tysięcy kilometrów. Z 486 uczestników na mecie zameldowało się tylko 100. Niestety rok ten okazał się tragiczny dla pomysłodawcy rajdu Dakar. W 1986 roku w katastrofie śmigłowca wraz z pilotem i trójką pasażerów zginął bowiem Francuz Thierry Sabine, który wybrał się na rutynową kontrolę kolumny rajdowej. Po śmierci jego prochy zostały rozrzucone na pustyni.

Maszyny mogące brać udział w rajdzie Dakar

Od samego początku w rajdzie Dakar uczestnicy mogą ściągać się w dwóch klasach. Pierwszą z nich stanowią samochody, a drugą motocykle. Z kolei w klasie ciężarówki zawodnicy mogą brać udział od 1980 roku (z wyjątkiem 1989 roku). Od 2009 roku uczestnicy rajdu Dakar mogą ścigać się również na quadach. Wśród marek motocykli największą popularnością cieszy się KTM, a kolei wśród samochodów ciężarowych popularne są marki Kamaz, Tatra, DAF oraz Mercedes Benz.

Polacy w Dakarze – początki

Polscy kierowcy po raz pierwszy zadebiutowali w rajdzie Dakar w 1987 dwiema ciężarówkami marki Jelcz. Pierwszy zespół z numerem 618 składał się z Adama Chmielewskiego, Maurizio Arvettiego oraz z Pawła Taraszkiewicza. Drugi zespół o numerze 619 składał się z Feliksa Gacy, Roberto Pratiego oraz z Tadeusza Barbackiego. Od tamtego czasu Polskę na tych niezwykle prestiżowych zawodach reprezentowało ponad 40 kierowców, a wśród nich dwie kobiety. W 2003 roku w rajdzie uczestniczyła Martyna Wojciechowska, zajmując 44 miejsce na Toyocie, a w 2009 roku Izabela Szagrzyk, która nie ukończyła raju ciężarówką marki MAN TGS. 

Znaczące sukcesy Polaków w Dakarze

Znaczące sukcesy w rajdzie Dakar odnieśli m.in. Rafał Sonik, który zajął 3 miejsce w 2009 roku w kategorii Quadów. Ten sam zawodnik w 2015 roku na quadzie Yamaha Raptor 700 zajął 1 miejsce w swojej klasyfikacji. Sukces odniósł także Łukasz Łaskawiec, który uplasował się na 3 pozycji w 2011 roku w kategorii quadów. Duży sukces odniósł również Krzysztof Hołowczyc z 5 miejscem w 2009 oraz w 2011 roku. W 2015 roku ten sam zawodnik zajął 3 miejsce w klasyfikacji generalnej za kierownicą MINI All4 Racing. Ogromny sukces w rajdzie Dakar osiągnął także mechanik Dariusz Rodewald, który w 2012 roku wygrał zawody w kategorii ciężarówek. Na liście znalazł się również Jakub Przygoński, który w 2014 roku zajął 6 miejsce w klasyfikacji motocykli na KTM-ie.

Śmiertelne żniwo rajdu Dakar

Niestety rajd Dakar miał też swoje ciemne strony. Chociaż bezpieczeństwo oraz obsługa rajdu z roku na rok stają się coraz lepsze, jednak przez cały czas dochodzi do śmiertelnych wypadków. Większość wypadków dotyczyła uczestników, którzy poruszali się na motocyklach, choć zdarzały się również śmiertelne wypadki spośród kierowców ciężarówek. Wśród wielu ofiar rajdu znalazł się również Polak Michał Hernik, który zginął w 2015 roku. Jego ciało znaleziono na jednym z odcinków, a przyczyną śmierci było prawdopodobnie wycieńczenie spowodowane przegrzaniem organizmu.

Napisz komentarz