News, Rajd Dakar

Przeżyjmy to jeszcze raz! R-Six Team na Rajdzie Dakar (część 2.)

R-Six Team w tegorocznej edycji Dakaru osiągnął najlepszy wynik w historii startów polskich drużyn w kategorii ciężarówek. Postanowiliśmy przypomnieć ten występ w wykonaniu naszego zespołu, by nieco zapełnić lukę po odwołanych rajdach z wiadomego powodu. W poprzednim odcinku opowiadaliśmy, jak wyglądały przygotowania do saudyjskiej imprezy, za to w drugiej odsłonie naszego cyklu skupimy się już na tym, co najważniejsze – sportowej rywalizacji. Zobaczcie jak Robert Szustkowski, Jarosław Kazberuk i Filip Škrobanek radzili sobie podczas trzech pierwszych etapów supermaratonu.

Dzień pierwszy:

Pierwszy dzień Dakaru, zwłaszcza w nowej lokalizacji, w Arabii Saudyjskiej, to dla każdego uczestnika rajdu była wielka niewiadoma. Także dla R-Six Teamu z Jarosławem Kazberukiem, Robertem Szustkowskim i Filipem Škrobankiem w składzie. Nasi zawodnicy zapowiadali mieli swój plan na pierwszą połowę rajdu i od początku skrupulatnie go wypełniali.

Wytrzęsło nas i poobijało na tym etapie… I dobrze, bo chyba już zapomnieliśmy, jak tu jest. – żartował po pierwszym etapie Jarosław Kazberuk. – Nasze dzisiejsze tempo było dobre na rozjeżdżenie. Pierwszy oes przejechany bez strat, a to najważniejsze. Dbamy o ciężarówkę, bo do mety tego rajdu daleko. Pojechaliśmy swoje, trzymaliśmy tempo, zrealizowaliśmy cele na dziś. – tak na żywo relacjonował redakcji Dakar.pl Kazberuk.

W kategorii ciężarówek, w której startował R-Six Team, zgodnie z przewidywaniami rywalizacja odbywa się pomiędzy ekipą KAMAZ MASTER, MAZ SPORTAUTO a PETRONAS TEAM IVECO. Po pierwszym etapie najszybsza była rosyjska trójka Anton Szibałow, Dmitrij Nikitin oraz Iwan Tatarinow z czasem 3:40:35, 1:33 sekundy za nimi zameldowali się Białorusini Siarhiej Wiazowicz, Paweł Haranin i Anton Zaparoszczanka. Trzeci ze stratą 3:09 byli Janus van Kasteren, Marcel Snijders i polski mechanik Dariusz Rodewald. Z powodu problemów z wentylatorem w Kamazie główny faworyt Dakaru Eduard Nikołajew uplasował się na 10 pozycji. Do lidera zabrakło mu 11:24. Szymon Gospodarczyk pilotujący Patrice’owi Garrouste był 17. Robert Szustkowski, Jarosław Kazberuk i Filip Škrobanek ukończyli pierwszy etap na 23 miejscu i z nadziejami podchodzili do kolejnego dnia zmagań.

Wyniki pierwszego etapu:
1. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 3:40.35
2. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Huaranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR +1.33
3. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +3.09
4. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzianow (RUS) Kamaz 43509 +4.07
5. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +4.52
6. Martin Šoltys/Tomáš Šikola/David Schovánek (CZ) Tatra Phoenix +4.52
7. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 +6.38
8. Aleksandr Wasilewski/Dzmitry Wichrenka/Witalij Muryliew (BY) MAZ 5309RR +10.11
9. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +11.15
10. Eduard Nikołajew/Jewgienij Jakowlew/Władimir Rybakow (RUS) Kamaz 43509 +11.24
17. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovsky (FR/PL/CZ) Tatra Jamal +38.42
23. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Filip Škrobanek (PL/CZ) Tatra Jamal +01:47:43

Dzień drugi:

Pierwszy tydzień Dakaru zawsze oznaczał dużo selekcję. Wielu zawodników traci wówczas szanse na wysokie miejsca lub kończy swój udział przez zbyt brawurową jazdę. Jednak Polsko-czeska drużyna zgodnie z planem ukończyła drugi etap i mogła szykować się na kolejne wyzwania. Z pozostałych Polaków. Jadąc spokojnie w początkowej fazie rajdu doświadczona załoga R-Six Team zachowała energię na później, więdząc, że na większe szarże można sobie pozwolić bliżej finiszu. Etap wygrał Białorusin Wiazowicz przed Rosjanami Sotnikowem i Karginowem. Dziesiąte miejsce podczas drugiego dnia zmagań przypadło Szymonowi Gospodarczykowi, który pilotował Patrice’owi Garrouste, Dariusz Rodewald był w barwach holenderskiego Patronas Team De Rooy Iveco był 12. R-Six Team po drugim oesie w „generalce” zameldował się na 24 pozycji. Nasi zawodnicy nie tracili dobrego humoru, co zresztą widać było po ich wypowiedziach:

Robert Szustkowski: Dzisiejszy odcinek należał niezaprzeczalnie do najpiękniejszych w całej historii Dakaru. Wydmy były krótkie, łatwe, ale bardzo piękne, to prawda. Natomiast cała reszta, cóż. Jak w Polsce rosną ziemniaki, tak tutaj rosną kamienie. Wrażenie jest takie, jakby tutaj cały kraj był z kamienia. Prowadząc ciężarówkę nie odczuwa się aż takiego dyskomfortu, jaki mają pasażerowie. Siedzenie na środku jest wyjątkowo niewdzięczne, ale Jarek (Kazberuk) jakoś to wytrzymał, ja się starałem nie bujać i nie trząść autem. Jarek podziwiał krajobrazy, widział żółwia w górach, a Filip (Škrobanek) zobaczył trupią czaszkę, próbował nawet zrobić zdjęcie. Na mecie wszyscy zdrowi, uśmiechnięci i idziemy na strogonowa z makaronem – ja gotuję i ja stawiam. No i oczywiście herbata, bo niestety nic więcej nie da się tutaj załatwić. Aczkolwiek są plotki, że jakiś zespół coś goni… Ale nie wiem, czy nie goni sam siebie – podsumowuje żartobliwie Szustkowski

Jarosław Kazberuk: Dwa Etapy Dakaru za nami. Potwór (Tatra Jamal) już w bazie, na szczęście… I ciągle w dobrej kondycji! Mechanicy codziennie robią super robotę, a my staramy się nic nie zepsuć. Dopiero na rajdzie przypominam sobie jak mocno nas, zawodników, i nie tylko “poniewiera” ten pustynny maraton. Pozdrowienia z Arabii. Trzeci etap wyniesie nas pod granicę z Jordanią.

Wyniki drugiego etapu:
1. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR 3:47.44
2. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzjanow (RUS) Kamaz 43509 +1.46
3. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 +2.07
4. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +10.47
5. Eduard Nikołajew/Jewgienij Jakowlew/Władimir Rybakow (RUS) Kamaz 43509 +10.52
6. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +15.15
7. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +25.05
8. Pascal de Baar/Jan van der Vaet/Stefan Slootjes (NL/B/NL) Renault K520 +27.12
9. Martin van den Brink/Wouter de Graaff/Mitchel van den Brink (NL) Renault Sherpa +31.57
10. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal +37.49
12. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +40.30
28. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +2:14.43

Klasyfikacja generalna po drugim etapie:
1. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR 7:29.52
2. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzjanow (RUS) Kamaz 43509 +4:20
3. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 +7.12
4. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +13.42
5. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +14.06
6. Eduard Nikołajew/Jewgienij Jakowlew/Władimir Rybakow (RUS) Kamaz 43509 +20.43
7. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +25.05
8. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +43.06
9. Martin Soltys/David Schovanek/Tomáš Šikola (CZ/CZ/CZ) Tatra Phoenix +46.41
10. Pascal de Baar/Jan van der Vaet/Stefan Slootjes (NL/B/NL) Renault K520 +58.12
15. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal + 1:14.58
24. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +4:40.53

Dzień trzeci:

Trzeci, górski etap był z pewnością najtrudniejszym z dotychczasowych dla R-Six Teamu. Problemy nie omijały załogi w składzie Robert Szustkowski, Jarosław Kazberuk i Filip Škrobanek, ale pomimo licznych perturbacji rajdowcy konsekwentnie realizowali swoje założenia: dojechać bezpiecznie do końca odcinka, nie przysparzać za wiele pracy ekipie serwisowej i po prostu czerpać radość z tego legendarnego supermaratonu. R-Six Team mimo kłopotów osiągnął swój cel. Polska załoga na trzecim etapie, podobnie jak w dwóch poprzednich dniach, uplasowali się w połowie klasyfikacji. Tym razem polsko-czeska załoga dojechała na 27 miejscu. W „generalce” polscy kierowcy i czeski mechanik są na 25 pozycji.

Dziś moje problemy żołądkowe dały o sobie znać! Leki przeciwbólowe, które brałem na kontuzjowana rękę, na żołądek raczej nie pomagają, więc nie piłem prawie nic. Organizm odwodnił się, do tego doszedł bardzo silny ból barku. To wszystko bardzo nas spowolniło – komentował na „gorąco” Robert Szustkowski. – Doświadczyłem, po wielu latach, przyjemności jazdy nocą po górach. Niezapomniane wrażenia na całe życie! – spuentował kierowca.

Na szczęście Polacy przewidzieli już wcześniej tego typu ewentualność i w swojej ciężarówce zamontowali dodatkowe reflektory, dzięki którym jazda nocą po arabskich wydmach była w ogóle możliwa. Można powiedzieć, że “Polak potrafi”, ponieważ gospodarzom imprezy taki wyczyn nie mieścił się w głowach.

Tutaj wypowiedź Jarosława Kazberuka na ten temat:

Jeśli zaś chodzi o resztę stawki wpływ na kształt klasyfikacji generalnej miała awaria trucka drugiego w KG Szotnikowa. Rosjanin z Kamaza wypadł z pierwszej dziesiątki. Wygrał jego kolega z zespołu Andriej Karginow wraz z Andriejem Mokiejewem i Igorem Leonowem z czasem 3:39.15. Drudzy byli zawodnicy MAZ-a prowadzeni przez Siarhieja Wiazowicza. Białorusini utrzymali fotel lidera w „generalce” mimo straty 4.54 do Karginowa na trzecim etapie. Trzeci dziś dojechał Anton Szibałow. Polak Dariusz Rodewald wraz Janusem van Kasterenem i Marcelem Snijdersem finiszowali na ósmej pozycji (siódme w klasyfikacji generalnej). Szymon Gospodarczyk pilotujący Patrice’owi Garrouste był 20 (16 w KG).

Wyniki trzeciego etapu:
1. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 3:39.15
2. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR +4.54
3. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +11.13
4. Richard de Groot/Van den Elshout Raph/Hulseboosch Jan/(NL)Renault K520 +15.25
5. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +24.59
6. Aleksandr Wasilewski/Dzmitry Wichrenka/Witalij Muryliew (BY) MAZ 5309RR +25.19
7. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +29.47
8. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Dariusz Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +32.43
9. Eduard Nikołajew/Jewgienij Jakowlew/Władimir Rybakow (RUS) Kamaz 43509 +34.23
10. Pascal de Baar/Jan van der Vaet/Stefan Slootjes (NL/B/NL) Renault K520 +34.35
20. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal + 1:03.38
30. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +2:56.11

Klasyfikacja generalna po trzecim etapie:
1. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR 11:34.01
2. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 +02.18
3. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +20.01
4. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +38.39
5. Eduard Nikołajew/Jewgienij Jakowlew/Władimir Rybakow (RUS) Kamaz 43509 +50.12
6. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +54.52
7. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +1:10.55
8. Martin Soltys/David Schovanek/Tomáš Šikola (CZ/CZ/CZ) Tatra Phoenix +1:25.36
9. Pascal de Baar/Jan van der Vaet/Stefan Slootjes (NL/B/NL) Renault K520 +1:27.53
10. Aleksandr Wasilewski/Dzmitry Wichrenka/Witalij Muryliew (BY) MAZ 5309RR +1:28:46
16. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal + 2:13.42
25. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +2:56.11+07:31.46

W następnej części naszego cyklu omówimy etapy 4-6. Już teraz zapraszamy!

Napisz komentarz