News, Rajd Dakar

Przeżyjmy to jeszcze raz! R-Six Team na Rajdzie Dakar (część 3.)

Ekipa R-Six Team dała nam dużo radości podczas tegorocznego Dakaru, stąd też pomysł na nasz cykl, by przypomnieć świetny występ naszego zespołu w Arabii Saudyjskiej. W pierwszych dwóch odcinkach opisywaliśmy przygotowania do Rajdu a także opowiedzieliśmy, jak Robert Szustkowski, Jarosław Kazberuk i Filip Škrobanek radzili sobie podczas pierwszych trzech dni zmagań. W trzeciej odsłonie wrócimy pamięcią do tego, co się działo podczas etapów 4-6. Od razu powiemy, że wiele, bo oprócz typowo sportowej rywalizacji polsko-czeska załoga walczyła z wydmami, była ścigana przez arabską policję, a Jarosław Kazberuk jako „mistrz kierownicy” uciekał przed zachodem słońca. Zapraszamy do lektury!

Dzień czwarty:

Pierwsze trzy oesy R-Six Team pojechał spokojnie, zgodnie z planem, ale fani rajdów w Polsce nie dali się na to nabrać i wiedzieli, że polsko-czeska załoga dopiero się rozkręca. Tak też było w istocie. Podczas czwartego etapu Noem do Al-Ula nie było miejsca na nudę. Rajdowcy mieli okazję minąć stanowisko archeologiczne w Mada’in Salih, które zostało w 2008 roku wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, lecz najważniejsze było to, co działo się na trasie. A tu całe podium zdobyli Rosjanie z Kamaza. Czwarty odcinek specjalny wygrał Anton Szibałow, drugi był Andriej Karginow, a trzeci Dmitrij Sotnikow. Tuż za miejscem „na pudle” finiszował Janus van Kasteren z Dariuszem Rodewaldem. Patrice Garrouste wraz z polskim pilotem Szymonem Gospodarczykiem i czeskim mechanikiem Petr Vojkovským zajęli 18 pozycję. Robert Szustkowski, Jarosław Kazberuk i Filip Škrobanek ukończyli oes z 23. czasem. I na takim też miejscu R-Six Team uplasował się w generalce, awansują o dwa oczka. Nasza drużyna konsekwentnie zrealizowała swój cel na czwarty etap, ale przygód, jakie przeżyli tego dnia za nic nie mogli się spodziewać:

Jarosław Kazberuk: Zarówno wczoraj, jaki i dziś mieliśmy okazję przejechać jedne z najpiękniejszych krajobrazowo etapów w historii Dakaru. Trudno to podziwiać, przy tak dużych prędkościach, ale jak widać, coś w sercu z tego zostaje. Po raz drugi kończyliśmy odcinek po nocy. Nie było to łatwe, bo na ostatnich kilometrach wiele załóg miało problemy nawigacyjne nawet za dnia. Trochę niepokoi nas stan zdrowia Roberta (red. Szustkowskiego), który jednak każdego dnia pokazuje charakter stając do rywalizacji w najcięższej kategorii.

Robert Szustkowski: Cieszymy się dziś z bardzo dobrej jazd na początku etapu. Ostatnie 1.5 godziny jechaliśmy prawdziwy offroad po nocy! Tuż przed metą, na dojazdówce spotkało nas coś niesamowitego… Ścigała nas policja! Radiowóz zbliżał się do nas w dużym tempie, na sygnale. Jakież było nasze zdziwienie, gdy okazało się, że jedyne czego chcieli od nas policjanci, to uścisk dłoni i wspólne zdjęcie 🙂

Wyniki czwartego etapu:
1. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 4:15.43
2. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 +2.41
3. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzjanow (RUS) Kamaz 43509 +9.05
4. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +13.02
5. Gert Huzink/Rob Buursen/Martin Roesink (NL) Renault C460 Hybrid +14.00
6. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR +15.42
7. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +19.02
8. Pascal de Baar/Jan van der Vaet/Stefan Slootjes (NL/B/NL) Renault K520 +22.32
9. Aliaksiej Wiszniewski/Maksim Nowikow/Andrij Niewiarowicz (BY) MAZ 5309RR +22.44
10. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +25.16
18. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal +1:22.49
23. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +2:19.26

Klasyfikacja generalna po czwartym etapie:
1. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 15:54.43
2. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR +10.43
3. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +15.02
4. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +59.16
5. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +1:08.55
6. Eduard Nikołajew/Jewgienij Jakowlew/Władimir Rybakow (RUS) Kamaz 43509 +1:11.26
7. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +1:18.58
8. Pascal de Baar/Jan van der Vaet/Stefan Slootjes (NL/B/NL) Renault K520 +1:45.26
9. Martin Soltys/David Schovanek/Tomáš Šikola (CZ/CZ/CZ) Tatra Phoenix +2:07.05
10. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzjanow (RUS) Kamaz 43509 +2:16.45
16. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal +3:31.32
23. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +9:46.13

Dzień piąty:

Na liczącym 574 km etapie z Al-`Ula do Ha’il (z czego aż 353 km to były odcinki specjalne) przeciwności losu nie omijały R-Six Teamu. Mimo tego Robert Szustkowski, Jarosław Kazberuk i Filip Škrobanek konsekwentnie realizowali swój plan na Dakar2020 i piąty odcinek zakończyli z 22 wynikiem. Dodatkowo polsko-czeska załoga awansowała do czołowej „dwudziestki” w klasyfikacji generalnej, zajmując po pięciu dniach 20 pozycję. Jakie wrażenie mieli nasi zawodnicy po piątym odcinku?

Dziś Jarek (Kazberuk) jechał bardzo szybko i sprawnie po wydmach wysokich na kilkadziesiąt metrów. Ja niestety mam chory pęcherz, co, po biegunce, jest 2 najgorszą przypadłością kierowcy rajdowego. Zaraz wizyta u medyków i myślę, że dostanę antybiotyk – opowiadał nam wtedy Robert Szustkowski – Cztery razy musieliśmy się zatrzymać, a cała “procedura” zajmuje minimum 4 minuty, a może nawet 5: rozpiąć pasy, odpiąć mikrofon, wygramolić się przez mechanika (Filipa Škrobanka), zejść po schodach. Jest tu też bardzo zimno, a ekipa (serwisowa) chodzi w kurtkach puchowych.

Jarosław Kazberuk potwierdzał słowa Szustkowskiego – Etap przejechany czysto. Większa jego część to ogromne góry piachu z karkołomnymi, pionowymi zjazdami. Dzisiejszy roadbook to jedna, wielka księga wykrzykników informująca o kolejnych urwiskach. Dobra rozgrzewka z jazdy po wydmach przed jutrzejszym koszmarnym oesem, którym nas tu straszą.

Jakie plany na wieczór przed kolejnym dniem wyzwań miał wówczas R-Six Team?

Teraz strogonow z kluseczkami i ogórek kiszony, „typowy” arabski posiłek – żartował w swoim stylu Szustkowski.

Oprócz tradycyjnego wątku kulinarnego liczyła się też walka na trasie. Piąty dzień saudyjskiego supermaratonu był niemal perfekcyjny dla Rosjan z KAMAZA. Wygrał Dmitrij Sotnikow, przed Antonem Szibałowem i Andriejem Karginowem. W klasyfikacji generalnej po 5 dniu Dakaru przewodził Karginow, przed rodakiem Szibałowem i Białorusinem Siarhiejem Wiazowiczem, który spadł na ostatni stopień podium. Problemy na trasie miał jednak zwycięzca z zeszłego roku, Eduard Nikołajew. Reprezentant zespołu Kamaz musiał czekać na pomoc ekipy serwisowej i stracił szansę na obronę tytułu. Bardzo dobrze zaprezentowali pozostali Polacy. Szymon Gospodarczyk pilotujący Patrice’owi Garrouste był 8, Darek Rodewald w barwach Team de Rooy zameldował się na mecie odcinka z 10 czasem.

Wyniki piątego etapu:
1. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzjanow (RUS) Kamaz 43509 4:12.04
2. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +3.06
3. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 +3.15
4. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR +16.30
5. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +23.38
6. Victor Versteijnen/Andreas van der Sande/Teun van Dal (NL) Iveco Powerstar Evo 3 +34.21
7. Martin van den Brink/Wouter de Graaff/Mitchel van den Brink (NL) Renault Sherpa +34.21
8. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal +36.28
9. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +42.29
10. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +45.30
22. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +2:02.20

Klasyfikacja generalna ciężarówki po piątym etapie:
1. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 +3.15 20:10.02
2. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +14.53
3. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR +23.58
4. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +1:29.18
5. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +1:38.30
6. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +2:00.13
7. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzjanow (RUS) Kamaz 43509 +2:13.30
8. Pascal de Baar/Jan van der Vaet/Stefan Slootjes (NL/B/NL) Renault K520 +2:40.00
9. Martin Soltys/David Schovanek/Tomáš Šikola (CZ/CZ/CZ) Tatra Phoenix +2:54.44
10. Aleksandr Wasilewski/Dzmitry Wichrenka/Witalij Muryliew (BY) MAZ 5309RR +3:05.44
15. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal +4:04.45
20. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +12:25.18

Dzień szósty:

Jeszcze przed szóstym etapem Jarosław Kazberuk mówił na naszych łamach:

Ten oes, który będzie jutro… Straszą nas tym oesem już od tygodnia.

A jak sobie poradzili rajdowcy, którzy mieli do pokonania wyjątkowo wymagającą trasę z Ha’il do stolicy Arabii Rijad o długości blisko 830 km, z czego 477 km odcinka specjalnego? Bardzo dobrze! R-Six Team w składzie z Robertem Szustkowskim, Jarosław Kazberuk i Filip Škrobanek powtórzyli wynik z piątego dnia, plasując się na 22 pozycji i awansując w generalce na 19 miejsce. A jak przebiegała rywalizacja w kategorii ciężarówek? Wydarzeniem półmetka rajdu była rezygnacja zwycięzcy Dakaru z lat 2017,2018 i 2019 Eduarda Nikołajewa. Rosyjski kierowca przez problemy techniczne piąty oes skończył nad ranem dnia następnego o 6:30. Nie było za wiele czasu na prace serwisowe, ale i tak reprezentant Kamaza postanowił od razu ruszyć w trasę. Po 33 km musiał się poddać przez kolejne kłopoty ze swoją ciężarówką. Etap wygrali jego koledzy z zespołu: Andriej Karginow przed Antonem Szibałowem, trzeci był Białorusin Siarhiej Wiazowicz. Ekipa Darka Rodewalda finiszowała piąta, Szymona Gospodarczyka dziewiąta.

Wracając do R-Six Teamu, tradycyjnie nie zabrakło barwnej relacji od Roberta Szustkowskiego:

Dzisiejszy motyw dnia: „Mistrz kierownicy ucieka”. Mistrzem był Jarek, ja go prowadziłem, a uciekał przed zachodem słońca. Brakowało nam pół godziny. Niestety wjechaliśmy w nocy na wydmy, na samą końcówkę etapu. – opowiadał nam Szustkowski. – Ale dziś bardzo dobra jazda, sprawna, bez żadnych pomyłek… Świetna jazda, bardzo szybka. Z 49 ciężarówek, które były na starcie, podobno zajmujemy 19 miejsce. Więc chyba realizujemy program i cele, próbujemy się wbić w tą ekskluzywną grupę w „dwudziestce” zarezerwowaną dla zespołów Maza, Kamaza, Iveco, Hino i Riwalda, czyli Renault. Jest na to szansa – mówił wówczas założyciel R-Six Team.

Jazda z Jarkiem po wydmach, a szczególnie w nocy, to wielka przyjemność. Ale z dużą odrobiną adrenaliny. O ile można to nazwać odrobiną i adrenaliną. Człowiek trochę się poci ze strachu, boi się po prostu, gdy wjeżdża się z pełną prędkością na górę takiej małej „Gubałówki”, a później się z niej zjeżdża. – kontynuował Polak – Nasz mechanik Filip (Škrobanek), jak dowiedział się, że benzyna jest tu tańsza niż woda, chciał poprosić o azyl i odmówił kontynuowania jazdy. Na szczęście udało nam się nakłonić go do dalszej współpracy i jedziemy nadal w pełnym składzie! – zakończył jak zwykle z humorystycznym akcentem Robert Szustkowski.

Wyniki po szóstym etapie:
1. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 4:56.18
2. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +4.21
3. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR +12.32
4. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzjanow (RUS) Kamaz 43509 +14.46
5. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo 3 +15.37
6. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +20.57
7. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +21.55
8. Aliaksiej Wiszniewski/Maksim Nowikow/Andrij Niewiarowicz (BY) MAZ 5309RR +25.58
9. Aleksandr Wasilewski/Dzmitry Wichrenka/Witalij Muryliew (BY) MAZ 5309RR +29.18
10. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal +33.45
22. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +1:49.55

klasyfikacja generalna po szóstym etapie:
1. Andriej Karginow/Andriej Mokiejew/Igor Leonow (RUS) Kamaz 43509 25:06.20
2. Anton Szibałow/Dmitrij Nikitin/Iwan Tatarinow (RUS) Kamaz 43509 +19.14
3. Siarhiej Wiazowicz/Paweł Haranin/Anton Zaparoszczanka (BY) MAZ 6440RR +36.30
4. Aleš Loprais/Khalid Al-Kendi/Petr Pokora (CZ/UAE/CZ) Praga V4S DKR +1:51.13
5. Martin Macík Jr/František Tomášek/David Švanda (CZ) Iveco Powerstar +1:59.27
6. Janus van Kasteren/Marcel Snijders/Darek Rodewald (NL/NL/PL) Iveco Powerstar Evo +2:15.50
7. Dmitrij Sotnikow/Rusłan Achmadiejew/Ilgiz Achmetzjanow (RUS) Kamaz 43509 +2:28.16
8. Aliaksiej Wiszniewski/Maksim Nowikow/Andrij Niewiarowicz (BY) MAZ 5309RR +3:33.42
9. Aleksandr Wasilewski/Dzmitry Wichrenka/Witalij Muryliew (BY) MAZ 5309RR +3:35.02
10. Martin Soltys/David Schovanek/Tomáš Šikola (CZ/CZ/CZ) Tatra Phoenix +3:50.02
13. Patrice Garrouste/Szymon Gospodarczyk/Petr Vojkovský (F/PL/CZ) Tatra Jamal +4:38.30
19. Robert Szustkowski/Jarosław Kazberuk/Filip Škrobanek (PL/PL/CZ) Tatra Jamal +14:15.13

Po osiągnięciu półmetka Dakaru polsko-czeska załoga, jak i pozostali rajdowcy, mieli dzień przerwy od startów i odpoczywali w Rijadzie, stolicy Arabii Saudyjskiej. Jednak największe emocje były dopiero przed nami. Ale o tym już w następnych odcinkach, na które już teraz zapraszamy!

Napisz komentarz