Nie tylko rajdy

Sokół 4×4 – platforma szykowana na Dakar2020, znakomicie sprawdza się w służbie leśnej!

Nie można sobie wyobrazić lepszego połączenia niż dzika, niczym nie zmącona polska przyroda oraz cichy, czysty, ale potężny w swej mocy, w pełni elektryczny i całkowicie bez-emisyjny, pojazd terenowy.

W ubiegły weekend leśnicy z Nadleśnictwa Szprotawa mieli okazję przetestować w terenie Sokoła 4×4, czyli polskie auto, stworzone z nadwoziem Land Rovera Defendera. Było to możliwe dzięki współpracy w ramach Projektu Rozwojowego Lasów Państwowych „LAS ENERGII”. Efekty możecie zobaczyć w załączonym materiale video.

Sokół 4×4 w pracy w lesie

Możliwości auta terenowego, w 100% elektrycznego, w ciężkich warunkach leśnych, przeszły wszelkie oczekiwania. Pojazd z dużą łatwością radził sobie z pokonywaniem naturalnych przeszkód. Okazało się, że elektryczne auto idealnie nadaje się do jazdy w lesie. Przede wszystkim, ze względu na brak emisji oraz praktycznie bezszelestne przejazdy, Sokół jest wyjątkowo przyjazny dla środowiska. Co bardzo ważne, jego walory ekologiczne, w żaden sposób nie ograniczają zdolności do wykonywania najcięższych zadań. Jedno ładowanie auta pozwala na pracę w terenie nawet przez kilka dni, przy jego standardowym wykorzystaniu. Wszystko to dzięki unikalnej konstrukcji, najnowocześniejszym bateriom oraz ograniczonej wadze auta, nieznacznie tylko przekraczającej brytyjski oryginał.

Najistotniejsze korzyści płyną jednak z istoty technologii zastosowanej w Sokole. W praktyce pojazd jest mobilnym magazynem energii. Jest w stanie transportować prąd w głąb lasu, który może służyć do zasilania różnego rodzaju narzędzi. Ponadto, same baterie po 10 latach eksploatacji, mogą być stałymi magazynami energii, pozyskiwanej np. z OZE przy budynkach gospodarczych oraz mieszkalnych.

Testy dowiodły, że Sokół 4×4 sprawdza się bardzo dobrze jako pojazd specjalistyczny. Tego typu auta mogą być wykorzystywane nie tylko w lasach, ale również przez straż graniczną oraz ratowników górskich. Powszechne zastosowanie może mieć też w kopalniach odkrywkowych, które są idealnym środowiskiem dla „elektryków”, gdyż można je tam ładować niemal wszędzie. Sokół jest również odporny na działanie szkodliwych substancji chemicznych. Co oczywiste, nie wytwarza także spalin, dzięki czemu nie pozostawi ich w korytarzach kopalni.

Sokół 4×4 powstał w ramach Huba Innowacji Zgorzeleckiego Klastra Energii Odnawialnej. Firma Innovation AG – założyciel klastra – swój pomysł opiera na możliwości przerabiania dowolnego pojazdu, w oparciu o gotowe zestawy baterii, napędu elektrycznego i elektroniki zawiadującej pojazdem. Koncepcja zyskała duże zainteresowanie, ponieważ jest opłacalna z punktu widzenia klienta. Przede wszystkim dlatego, że koszty użytkowania pojazdu elektrycznego to zaledwie jedna szósta kosztów eksploatacyjnych adekwatnego auta spalinowego. Elektryczną platformę można zabudować niemal dowolnie. Może być małym dźwigiem, koparką czy służyć do transportu pracowników. W razie czego, może też być awaryjnym magazynem energii, czego sam Sokół już dowiódł, zasilając gospodarstwa w powiacie zgorzeleckim podczas głośnych, masowych awarii prądu, wywołanych burzami.

Sokół 4×4 Szprotawa

Nadmienić należy, że eko-konwersja jest rozwiązaniem w pełni legalnym. Dzięki zachowaniu podstawowych parametrów pojazdu takich jak układ hamulcowy, kierowniczy oraz zawieszenie , pojazd Sokół 4×4 otrzymał dowód rejestracyjny, jako pojazd w pełni elektryczny, dopuszczony do ruchu drogowego. Wszystkie elementy są zgodne z założeniami konstruktorów, a w dokumentach dokonano tylko zmiany zasilania pojazdu.

Sokół 4×4 to uniwersalna platforma o napędzie w 100% elektrycznym. Technologie zastosowane w Sokole 4×4 mogą być przeniesione do dowolnego rozwiązania z zakresu elektromobilności. Obecny pojazd otrzymał nadwozie z Land Rovera Defendera. Nadwozie może być dowolnie modyfikowane, a technologie wdrażane indywidualnie do nowo konstruowanych pojazdów elektrycznych, jak i ekokonwersji już istniejących

Jedną z najistotniejszych cech Sokoła 4×4 jest to, że dzięki zastosowanym technologiom jest mobilnym magazynem energii, tzw. vehicle-to-grid. System umożliwia dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem o napędzie elektrycznym , a siecią elektroenergetyczną. System ten generuje oszczędności w zużyciu energii elektrycznej pochodzącej z sieci elektroenergetycznej, a dodatkowo pozwala na optymalizację systemu elektroenergetycznego i pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału odnawialnych źródeł energii.

Napęd – Silnik napędzający Sokoła 4×4 to jedna z najbardziej innowacyjnych jednostek elektrycznych na świecie. Został odpowiednio zaadaptowany oraz umiejscowiony tak, aby był odporny na uderzenia oraz żeby umożliwić niezawodną pracę w najcięższych warunkach. Dzięki takiemu napędowi Sokół4×4 może pracować w warunkach dużej wilgotności, zasolenia i oddziaływania szkodliwych substancji chemicznych, jak również wysokiego zapylenia. Zarządzanie pojazdem opiera się o stworzony od podstaw system do diagnostyki i telemetrii w pojeździe i podejmować odpowiednie kroki.

InnovationAG od ponad 20 lat specjalizuje się w przebudowach i remontach pojazdów rajdowych i specjalnych. Jest przedsiębiorstwem funkcjonującym w branży technologicznej. Firma jest twórcą Huba Innowacji w Zgorzelcu, który powstał w celu umożliwienia rozwoju innowacyjnych pomysłów związanych z energetyką oraz wynalazków technologicznych. Ma za zadanie przyciąganie inicjatyw związanych z tworzeniem nowoczesnych technologii. W ramach Hub’a udostępnione jest nowoczesne laboratorium i warsztat, które są stale rozbudowywane w nowe urządzenia zapewniające rozwój innowacyjnych projektów.

Napisz komentarz